De restauratie van de

     Mitsubishi Cordia Cabriolet 1.8L ECI Turbo

               In 2004 heb ik deze in zeer slechte staat cabriolet gekocht met de bedoeling om hem op te knappen. Als je nu eenmaal de Cordia-man bent

               hoort z'n auto bij de verzameling. De auto bleek bij demontage nog slechter te zijn dan eerst gedacht, en het werd steeds beroerder. Door

               gebrek aan tijd, geld en werkruimte heeft de cabriolet ruim 10 jaar stil gestaan totdat bij de Pola mijn verhaal ter sprake kwam waardoor het

               in stroom versnelling kwam. Op 1-12-2014 heb ik mijn project kunnen starten. Hieronder probeer ik het hele verloop zo goed mogelijk

               in kaart te brengen van begin tot eind. Een eind datum is niet gepland!!

 

Dit project is mede mogelijk gemaakt door:

Installatie bedrijf POLA in Zevenaar

Autobedrijf - Garage AutoVréman in Zevenaar

Constructiebedrijf Schut in Oosterbeek

             

                        Klik...  

                                                                       Dit zou een optie kunnen zijn!!!

_________________________________________

Vanaf eind 2004 tot eind 2014 is er niks aan de cabrio gedaan maar omdat me deze mooie werkplek is aangeboden heb ik er gelijk haast achter gemaakt en gelijk besloten het goed en grootst aan te pakken. Tijdens de demontage kom je nog meer ellende tegen als wat ik al vermoeden. Achter de verborgen delen zit vaak veel roest of is het plaatwerk al finaal verdwenen. Zoals op de onderstaande foto's te zien is is de auto voor 99% kaal. Wat tot nu toe echt tegen zat waren de bouten van het subframe die vast waren geroest. Maar de aanhouder wint en ook dit onderdeel is reeds gedemonteerd. Alle kit in de voorruit sponning is verwijdert, een vloerdeel is eruit geslepen en kwam daar ook veel ellende tegen. Iets in mij zegt dat ik de complete bak onder de auto moet vernieuwen. Deze bak is een versteviging van het geheel maar ook vangt het de klap op voor een eventuele zijwaartse inpakt. Ik wist dat ik veel moest vervangen maar dat blijkt nu nog meer. Het minst leuke van de hele job is het verwijderen van de tectyl en kit. Omdat boven je macht werken niet vol te houden is ga ik een auto spit regelen waarmee je de auto in de rondte kunt draaien. Als je veel plaatwerk verwijdert is het logische dat de auto zwakker word en een cabrio is nog kwetsbaarder omdat het geen dak heeft. Het vervormen van de bodem is een risico factor nr 1, daarom heb ik twee stalen pijpen van voor naar achter gelast om het doorbuigen te verkomen. Zodra alle zichtbare plaatdelen vervangen zijn word de auto gestraald en daarna in de epoxy gezet om roesten te voorkomen.

        12-2014

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

_________________________________________

        01-2015

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

        Klik... 

_________________________________________

Het is inmiddels Februari en gaan vol goede moed door met het project. Zoals te zien op de foto heb ik er een blauwe donor auto bijgekocht omdat de diepgaande onderdelen van de Cabrio erg slecht waren en bij deze donor auto goed zijn. De combinatie foto's geven aan hoe de situatie nu is bij de cabrio en welk onderdeel daar door word vervangen. Ook heb ik van een bekende een auto spit kunnen lenen alleen moet ik die voor gebruik nog wel even aanpassen. Dit apparaat maakt het werk een stuk makkelijker. Inmiddels de nodige balken en platen laten maken door Schut, deze onderdelen waren kats verrot dus moeten vervangen worden.

        02-2015

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... KIlik...

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

        Klik... Klik... Klik...

_________________________________________

        03-2015

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...   

                        Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...

                        Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...

                        Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...

                        Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...

                        Klik...   Klik...   Klik...   

_________________________________________

                       04-2015

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

        Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

_________________________________________

        05-2015

                        Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...

                        Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...

                        Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...

_________________________________________

                      06-2015

Onverwacht nieuws rondom the benzine pomp met het kleine defect! zo werd ik gisteren via de Cordia FB site benadert door een Cordia eigenaar uit Australië en schreef mij dat hij z'n identieke pomp heeft liggen (zonder defect) en dat ik hem gratis mocht hebben, echter hoef ik alleen de verzendkosten te betalen. Kijk dat zijn de mooie dingen in het leven! Misschien vind hij mijn project ook zo uniek zodat hij later kan zeggen: dat zijn pomp in die Nederlandse cabrio zit, en z'n verhaal heeft ook wel iets.
Inmiddels ben ik nu een half jaar bezig met dit waanzinnige project en ik ben denk ik nog net niet op de helft! Gisteren heb ik in de linker achterwiel kast 2 slechte stukken eruit geslepen omdat er al gaatjes in zaten en bij goed zicht bleek het metaal er rondom al flink was aangetast. Ook deze stukken heb ik uit de donor geslepen en plaats ik vervolgens op de juiste plek.

Op de 4e foto hieronder hadden collega's een grapje uitgehaald en met de mededeling dat de testrit uitgevoerd kon worden.

                

                               

_________________________________________

                       07-2015

                                   

_________________________________________

Na 6 weken afwezigheid van o.a. de bouwvak vakantie, nieuwe bus betimmering en storingsdienst kan ik weer fijn aan mijn project verder gaan. Vorige week heb ik de R.V. wielkast afgelast en diverse onderdelen gestraald en in de zinkprimer gespoten. Vandaag ben ik begonnen met de bak die voor het linker voorwiel zit. Deze ruimte heeft verder geen functie want is gewoon leeg, echter komt daar tijdens het in de regen rijden veel water in en dat is te zien aan het resultaat want ook deze hoek is er slecht aan toe dus ook hier het slechte gedeelte vervangen en wat ben ik maar al te blij met die donor auto die mij ook deze stukken hebben kunnen voorzien. Tevens heb ik weer wat onderdelen gestraald zoals de uitlaat hitte schild, spatscherm van de versnellingsbak, bumper steun en een stukje hoek wat ik in de auto moet lassen en uit de donor auto komt.

                       

                       09-2015

       

       

_________________________________________

       10-2015  

                                      

                                      

                               _________________________________________

Het is nu bijna een jaar geleden dat ik de Cabrio naar deze locatie bracht en nu nog steeds druk ben met het ruwe werk. Plamuren en spuiten zit er voorlopig nog niet in maar persoonlijk vind ik dat ik veel progressie heb geboekt gezien de staat van een jaar terug. Helaas kan ik niet vol door omdat ik het plaatwerk uit de donor auto nodig heb maar er is geen plek binnen dus moet m'n tijd even volmaken met andere dingen. Zoals m'n duim zegt; heb ik alles onder controle.

                      11-2015   

                                      _________________________________________

                  12-2015   

                                     

                                     

                             _________________________________________

De maand Januari was een maand met weinig tijd. In de tussendoortjes dat ik in de buurt was heb ik wel wat kleine onderdelen zoals stuurhuis, claxons, accu beugel enz enz gestraald in de zinkspray en vervolgens zwart gespoten en met blanke lak afgewerkt. Zo aan het eind van de maand heb ik me weer bezig gehouden met de linker dorpel en alles wat er omheen hangt. De linker kant is er veel slechter aan toe dan de rechter. Rechts heb ik nog het één en ander kunnen laten zitten maar links is vrijwel alles rot. Géén probleem want heb bijna alles al klaar liggen dat wat ik uit de donor auto heb gehaald.

                1-2016

                                       _________________________________________

Aan de linker zij dorpel  heb ik nog meer werk dan verwacht. Ik heb nu bijna alles weggeslepen wat slecht is maar de extra aangebrachte hoofd-zij balk is ook flink aangetast. Deze heb ik met de lamellenschijf zover lukt schoongemaakt, vervolgens machinaal met de staalborstel, daarna nog met z'n blauwe schijf wat proberen schoon te maken en vervolgens wat nog blijf zitten gezandstraald.                

       2-2016

                                     

                                 Klik...   Klik... _________________________________________

Wat een pas en meet werk zitten er in de binnen schermen, maar goed......als dit niet kloppend gemaakt word, word de rest ook niks. Ik ben nu 4 zondagen met dat scherm aan het stoeien maar het is praktische af. Ook heb ik afwisselend de sleepogen gestraald en in de menie gespoten.

       3-2016

       Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

       Klik...

_________________________________________

Met het plaatsen en lassen van het linker vloerdeel liep alles tot op heden op rolletjes. De verrotte ronde doppen in de vloer heb ik nieuw bij de Dealer kunnen bemachtigen dus weer een zorg minder en weer een vinkje op de To Do lijst.

                    4-2016

       Klik... Klik...

_________________________________________

        5-2016

       Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

       Klik... Klik...

_________________________________________

 In deze zeer drukke periode heb ik helaas niet zo veel kunnen steken in het cabrio project. De huidige werkzaamheden bestaan uit de lassen na

   lopen, kit resten en oude bekleding verwijderen en tectyl verwijderen.

        6-2016

                     Klik...   Klik...   Klik... 

_________________________________________

  Het lijkt misschien dat dit project stil heeft gelegen maar dat is niet zo. Ik heb veel schoonmaak werk gehad op de bodem kwa kit en tectyl, de

  deuren gestript en tal van onderdelen gestraald en in de primer gezet. De auto staat nu op een transport frame om naar de straler te kunnen.

  Eerst nog 1 dag inplannen om alles na te lopen en dan breng ik hem weg. Een paar maanden terug is de cabrio per ongeluk van de brug afgestoten

  en heeft daar schade aan opgelopen. Ook deze schade is inmiddels hersteld. Wat me ook bezig houd is de benzine tank, daar zit al 13 jaar rest

  benzine in en is vervuild dus zowel de buiten als binnen kant goed schoonmaken.

                   11-2016                    

                    Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...'

                    Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...

                    Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...

                    Klik...   Klik...  

_________________________________________

Zoals eerder aangegeven is de cabrio bij de straler geweest en is hij in de epoxy gezet. Jammer genoeg is er te veel mis gegaan want de

motorkap is nu rijp voor de sloop, hebben ze de onderkant niet gedaan, heeft de rechter deur nu schade, onderstel niet gepoedercoat en

ze hebben nog wat onderdelen vergeten mee te geven die ik nog mis. Al met al is het wel een teleur stelling. Op het moment ben ik bezig

om alle naden af te kitten met carrosserie kit, dit vergt veel tijd maar is niet vervelend. Zoals op de laatste 4 foto's te zien is, merk je dat

de locatie is verandert. Mijn huidige locatie word verhuurd dus moest ik verhuizen naar een andere locatie. Dit is een afgesloten ruimte

waar ik lekker mn gang kan gaan inclusief de brug, straal cabine en schoonmaakbak.

      12-2016

       Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

       Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

                     Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

       Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

       Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

       Klik...   _________________________________________                              

Het nieuwe jaar ben ik goed begonnen al zeg ik het zelf. Een andere motorkap vervangt de gestraalde want die is ook volgens de schade

hersteller  onbruikbaar. Een redelijk goede met wat klein werk moet de huidige motorkap vervangen. Ik heb het luchthapper gat gekopieerd

en erop gelast. Vervolgens het binnenste vlak blank gemaakt omdat dat stuk plaatwerk gekrompen moet worden. Inmiddels in de soft-top

dak ook naar een bekleder geweest en heeft hem kompleet ontmanteld, dit frame heb ik weer terug en ga deze herstellen en daarna word

ook deze gestraald en in de poedercoat gezet. Ik ben er nog niet uit of ik er een andere slot mechanisme opzet? De zichtbare kleine gaatjes

die met stralen tevoorschijn kwamen zijn deels ook al gedicht en behandelt. Ik denk zelf dat het grote linker achterscherm er binnenkort op

gelast kan worden.

       1-2017

       Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

       Klik... Klik... Klik... Klik...

       Klik... Klik... Klik... Klik...

_________________________________________  

Bij het linker achterlicht had ik een probleem kwa pasvorm zodat het in combinatie met het zijscherm allemaal niet goed aansloot. Door

veel te passen en te meten is dit probleem getackeld en is vandaag het linker achterscherm definitief geplaatst, Echter moet dit nog rondom

afgelast worden maar na diverse metingen zit hij perfect en klopt de maatvoering ook met de ander kant. Gelukkig heb ik van de donor

auto er een andere hoek ingelast. Nu moet alleen de deur sponning nog afgelast worden en een paar punt lasjes aan de onderkant en dan

zouden de nieuwe draagbalk eronder kunnen. Deze balken moet ik nog even aanpassen en laten verzinken voordat ze eronder gaan.

       2-2017  

       Klik... Klik... Klik... Klik... Klik... _________________________________________                         

Inmiddels is het weer Maart en gaan de werkzaamheden gewoon door. Alle kit en blanke plekken staan weer in de epoxy, en de parafan

is helemaal afgelast. Vorige week heb ik 2 goede deuren opgehaald om de gestraalde te vervangen. Één deur is inmiddels aangepast en

hangt op z'n plaats nu is het de bedoeling dat ik de deuren met schuurmachine zelf blank maar zodat ik de sponningen wel weer aan de

straler kan overlaten. De linker achterkant is nu ook af want daar heb ik een hoop ellende aan mee gemaakt.

                     3-2017

                     Klik...   Klik...   Klik...   Klik...   Klik...

                     Klik...   Klik...   Klik...

________________________________________

Meten, meten en nog eens meten dat is op het moment nog nodig om het dak frame aan te passen. In de bestaande situatie zat er om het

raam van de portier erg veel ruimte waardoor je last hebt van veel rijwind en met het gemak de binnenkant nat kan worden met wassen

of door een regen bui. Dat lijkt mij ook één van de oorzaken dat de bodem en dorpels zo verrot waren. Dus met deze aanpak hoop ik

weer een probleem verholpen te hebben. De huidige profielen waren zeer slecht dus moest er een andere komen maar hoe kom je eraan?

zo kwam ik op het idee om het stuk afgeslepen deur te ontmantelen en dat weer aan te passen en te monteren, zo heb ik een origineel

onderdeel met de juiste vorm aangepast en geplaatst. Je moet wel opletten dat als je het dak ingevouwd ook nog alles past en niks in de

weg zit dus je moet bijna drie dimensionaal nadenken. Nog een aanpassing die ik aan het uitvoeren ben is de bovenbalk boven de

voorruit. Ik laat de zijkanten verder doorlopen en dit ook weer met het ijzerwerk van de deur die eruit geslepen is en de locatie waar

de pen van het dak inschuift word anders gemaakt. Het originele kunstof houdertje is niet te vinden dus maak ik een verbeterde versie

die tegen een stootje kan en juist dit onderdeel wil ik met een 3D-printer na laten maken.

                     4-2017

                     Klik...   Klik...   Klik...   Klik... Klik...

       Klik...  ________________________________________

Van alleen maar lassen begin ik ook de buik van vol te krijgen dus ben ik aan de achterzijde met plamuren begonnen,

ook dit is weer een heel secuur klusje. Op het moment dat het plamuur droogt ga ik me bezig houden met het

rechter achterscherm. Het scherm moet her en der pas gemaakt worden dus voordat het definitief erin gelast gaat worden

moet alles kloppend zijn. Inmiddels het ik de dak-pin geleider ontvangen, deze heb ik zelf ontworpen en met een

3-D printer na laten maken en ik ben zeer tevreden met het eind resultaat. Ook zijn de twee kokkerbalken voor onder

de auto klaar voor de verzinker. Ik heb de beide uiteinde's dicht gelast zodat er geen water in kan komen dus een

behoud voor later. Het rechter achterscherm is nu klaar voor montage en zoals te zien, alles eerst goed behandelt tegen

de roestduivels.

                     5-2017

       Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

       Klik... Klik... Klik... Klik... Klik...

                                                                               Main menu